Grattis - ni skall gifta er!

De flesta äktenskap i vårt land ingås genom kyrklig vigsel. En kyrklig vigsel kan förrättas i kyrkan men också på andra platser. En kyrklig vigsel behöver inte firas som ett stort kyrkbröllop, utan en kyrklig vigsel kan också förrättas i bara några vittnens närvaro.

Kännetecknande för den kyrkliga vigseln är att den förrättas av en präst och att vigselfrågorna ställs inför Guds ansikte. Brudparet välsignas genom Guds ord och bön.

För att få kyrklig vigsel bör brudparet vara skriftskolgångna medlemmar i kyrkan. Kyrklig vigsel kan också förrättas om den ena parten är medlem i vår kyrka och den andra tillhör något annat kristet trossamfund.

Hindersprövning

Före vigseln skall de blivande makarna söka om hindersprövning. Hindersprövning ska begäras senast sju dagar före vigseldagen. Hindersprövning för äktenskapet kan göras via en e-tjänst eller genom ett personligt besök på pastorskansliet. Hindersprövningen är i kraft i fyra månader.

Länk till e-tjänsten för hindersprövningÖppna länk i ny flik

Om de blivande makarna hör till olika församlingar beställer den församling som handhar hindersprövningen de uppgifter som behövs. Lysning i kyrkan sker numera frivilligt och efter överenskommelse. Lysning innebär att de blivande makarnas namn och hemförsamlingar läses upp i kyrkan, och prästen ber en bön för paret. Kyrklig välsignelse av äktenskap kan ordnas efter borgerlig vigsel.

Bokningar

Bokning av vigselpräst, kantor och kyrka sker via pastorskansliet, tfn 044 770 8122.

Brudbukett
Hortensia och kyrktorn

Drömmer ni om ett kyrkbröllop men en av er är inte medlem i kyrkan? Hör ni till olika kristna samfund och vill ta del av vigseltraditionerna i dem båda?

Läs om välsignelse av äktenskap

Hindersprövning görs för att säkerställa att äktenskapet är juridiskt möjligt och att paret kan gifta sig.

Läs om hur hindersprövning går till

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om bröllop