Diakonin hjälper och stöder

Diakoni är kristen tro omsatt i praktisk handling. Ordet diakoni betyder tjänst och innebär omsorg om medmänniskan genom hela livet. Det är kyrkans utsträckta hand till alla som behöver hjälp.

Då du känner dig ensam, ledsen, sörjer, har problem i relationer, kämpar med ekonomiska eller andra bekymmer, kan du vända dig till församlingens medarbetare. Präster, diakoniarbetare och andra medarbetare i församlingen finns till för dig. Till dem kan man vända sig med frågor om Gud, tro, bön och förbön, de har tystnadsplikt.

Diakonin i Solfs församling har mottagning enligt tidsbeställning! Ring vår diakoniarbetare Olof Jern för att boka tid, tel. 050 541 4740!

Om du önskar bidra till närhjälpen här i Solf så får du gärna göra det genom att donera en summa till Solfs församlings diakonifond. Vårt tillståndsnummer är RA/2020/1354 och kontonumret är: FI07 4970 1440 0007 15, HELSFIHH. Kom bara ihåg att i meddelandefältet skriva in: Solfs församlings diakoni.

Stödtelefon för närstående till missbrukare

Hej! Jag heter Olof Jern och är Solfs församlings t.f. diakoniarbetare sedan december 2023. Tveka inte att ta kontakt om du behöver någon att prata med, om du känner dig ensam, behöver hjälp eller ekonomiskt stöd!

Du når mig på nummer 050 541 4740 eller e-post olof.jern@evl.fi

Röda Korset bjuder på soppa 11.4 i församlingshemmet efter matutdelningen. Välkommen!

Punainen Risti tarjoaa keittoa 11.4 ruokajakelu jälkeen. Tervetuloa!

Gemensamt Ansvar 2024

Livet är en Guds gåva. När det är som bäst tycker vi att det är värt varje ögonblick. Men det kan lätt bli annorlunda.

Läs om stöd vid problem i vardagen

Mathjälpen Vasa ordnar i samråd med Solfs församlings diakoniarbetare utdelning av mat, torsdagar kl. 17 – 18.

Matutdelningen sker från och med 1.6.2023 i församlingshemmet i Solf, Västersolfv. 12.

Ta kontakt med diakoniarbetare Joanna Holm för ytterligare information.

Du behöver inte bära din oro och dina bekymmer ensam. Församlingens anställda kan hjälpa dig med problemen, både de praktiska och känslomässiga. Ingen frågar om vad du tror på eller om du är medlem i kyrkan. Kyrkan erbjuder också anonymt samtalsstöd via telefon och nätet.

Läs om samtal och besök